luni, 14 martie 2022

KRITIKE


Motto: "...Şi l-au numit Anonimus."(Costel Zăgan)
Anca-Diana Babei, CEASUL OFRANDEI, 2002
Dacă Noe se apucă de scris, normal, potopul se amână din criză de timp.
Iar cuvintele vin, şi vin, şi vin asemenea unui ocean lăsat să circule liber, dintr-o pagină în alta! Şi poemele se adună, picătură cu picătură, până la epuizarea spaţiului, voiam să zic, a cărţii!
Oare rămâne ceva din:
Perfectul simplu
Perfectul compus
mai mult ca Perfectul
Stau cu mâinile arse
şi râd.
Să nu ne grăbim, totuşi cu etichetarea!
După colţ,
un câine mov
prinde rădăcini în asfalt.
Bineînţeles, cititorul se poate întreba:
Ce culoare are lătratul unui câine mov?
Replica, banalizată de atâtea insomnii, e gata să înşfece pe toată lumea:
Noaptea, şi câinii şi pisicile au aceeaşi culoare. Cine nu mă crede, să deschidă fereastra şi să viseze altceva. În proză, de pildă.
Oricum, e târziu şi pentru plus şi pentru minus.
În carnea mea aleargă lupii.
Urletul lor îmi întoarce pagina. Urmează altă noapte albă.
Însă la modurile nepersonale,
Nu
ne mai putem legăna
în scrâciobe de verbe.
Şi-atunci?
Fără nume (deocamdată?), poeta creşte repede..
Iar vara ne desface trupurile în doi.
Uneori, însă, cuvintele nu mai spun nimic. Doar există. Ca nişte obiecte inerte. Nici măcar deranjante.
Nimeni nu tuşeşte despre nimeni.
Cineva a iubit un copac
Şi s-a aruncat în prăpastie.
Altceva?
Urşi şi computere.
Mulţimea paşilor inundă focul.
şi
săruturile se zidesc în castelul cu turn.
Eu rămân mereu cu o singură aripă.
Despre gri îmi urlă în
sânge cuvântul.
Nu se plăteşte bilet de ieşire din poemotecă!
(Am tăcut de două ori în aceeaşi carte. C.Z)
Evadez dintre paranteze:
a răsărit soarele lehamitei:
Caut umbrela altui poem.
Hai să ne iubim pe aleile unui cerc.
Sensul giratoriu al creaţiei. Al poeziei? Al poetului? Al cititorului?
Toţi şi toate.
Nimeni şi nimic.
Costel Zăgan
Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

luni, 7 martie 2022

ȘTEFAN DORU DĂNCUȘ

 La început a fost înțelepciunea dar s-a făcut abstracție de ea.

ȘTEFAN DORU DĂNCUȘ, ELIBERAREA, 2012 

duminică, 27 februarie 2022

joi, 3 februarie 2022

 

De ce mi-e frică de Gellu Naum - Mircea Dinescu

Încurajat probabil de timiditatea-mi înnăscută, cineva, la o întîlnire cu cititorii, m-a întrebat dacă nu cumva mi-e frică de potopul tinerilor poeți ce s-a abătut cu mult zgomot și binecuvîntată furie peste literatura contemporană.
Am răspuns sincer și dezarmat: mie mi-e frică de Gellu Naum. Nu fiindcă ar avea alura unui tăietor de lemne înnobilat de regina Angliei, aflată în week-end în satul Comana, ci datorită cuptorului său de alchimist ce mi-a marcat copilăria literară ca o boală celestă încît și astăzi îi simt dogoarea și flacăra magică.
La gura Athanorului său am înțeles că multe butoaie cu cerneală și hectare de hîrtie s-au consumat zadarnic în literatură. Fiindcă Gellu Naum a demonstrat cum se poate obține cu puțin plumb - fie el și tipografic - aurul necesar pentru a răscumpăra tăcerile de altădată.
Mergi pe stradă și cînd dai colțul te izbești de un vers de Gellu Naum.
Strălucitor și insolent.
Nu poți scăpa de el. Vrei să-l pîrăști autorului și el îți răspunde că e sătul de atîta tată...
Ne-am obișnuit pînă la urmă cu straniile lor siluete și oricum Bucureștiul avea cam puține statui.
Zilele acestea Gellu Naum se preface a împlini șaptezeci de ani.
Ca și cum suprarealismul ar putea îmbătrîni. Ca și cum nu din pălăria Sa ar țîșni tinerele generații.
Să-l lăsăm așadar pe marele poet, retras în citadela poeziei române - Comana -, lîngă cuvintele sale de trestie și papură și, ca niște elevi sîrguincioși și citadini ce sîntem, să-i silabisim versurile cuneiforme.


duminică, 16 ianuarie 2022

PARAGIGMA DE MUCAVA

  Paradigma de mucava - Costel Zăgan Gestionarea globalizării deplasarea poeziei spre rogvaivul colectiv eroare versus împăcare condei sau m...